Regularne organizowanie szkoleń dla pracowników niesie ze sobą wiele korzyści. Odpowiednie inwestowanie w rozwój personelu ma ogromny wpływ nie tylko na wzrost zaangażowania i satysfakcji zatrudnionych osób. Przyczynia się także do poprawnego i prężnego funkcjonowania przedsiębiorstwa. Jakie szkolenia dla pracowników są wartościowe?
Szkolenia dla pracowników – zalety
Jedną z głównych zalet przeprowadzania szkoleń dla pracowników jest bez wątpienia podniesienie ich kwalifikacji. Odpowiednio przeszkolony specjalista będzie w stanie wykonać powierzone zadanie szybciej i zdecydowanie bardziej efektywnie. Dodatkowo przeszkoleni pracownicy wykazują się większą inicjatywą i nie boją się podejmowania nowych, trudnych wyzwań.
Kolejnym pozytywnym aspektem wynikającym z regularnego organizowania szkoleń jest wzrost motywacji i zaangażowania personelu. Przeprowadzone sondaże wykazują, że obok wysokości wypłaty, możliwość ciągłego podnoszenia kwalifikacji stanowi jeden z głównych czynników mających bezpośredni wpływ na poziom zadowolenia pracownika.
Szkolenia dla pracowników to także wiele korzyści mających ogromny wpływ na rozwój firmy. Przeszkoleni pracownicy to innowacyjne rozwiązania i pomysły, dzięki którym przedsiębiorstwo może stawić czoła stale rozwijającej się i bezwzględnej konkurencji.
Jak wybrać odpowiednie szkolenie dla pracowników??
Wybór odpowiedniego szkolenia powinien zostać poprzedzony wnikliwą analizą wymagań pracowników. Odnalezienie luk w wiedzy i zdefiniowanie słabych punktów personelu to pierwszy krok do precyzyjnego określenia szkoleniowych potrzeb. Duży wpływ na podjęcie ostatecznej decyzji będą miały również czynniki takie jak specyfika czy obszar funkcjonowania przedsiębiorstwa.
W przypadku branży handlowej dobrym pomysłem może okazać się zorganizowanie szkolenia opisującego i rozwijającego techniki sprzedażowe. Przyda się ono na wielu poziomach kariery pracownika. W przypadku pracowników piastujących wyższe stanowiska menadżerskie niezwykle pomocnymi mogą okazać się z kolei szkolenia rozwijające umiejętności miękkie. Takie jak skuteczna komunikacja czy rozwiązywanie konfliktów.
Trener wewnętrzny czy zewnętrzny – którą opcję wybrać?
Duże, zatrudniające sporo osób firmy bardzo często organizują szkolenia wykorzystując do tego wiedzę i doświadczenie własnych pracowników. Trener wewnętrzny firmy to bardzo często zwykły pracownik, którego dodatkowym obowiązkiem jest przeprowadzenie szkoleń dla pozostałych członków zespołu.
Do zalet treningów przeprowadzanych przez osobę będącą pracownikiem firmy można zaliczyć między innymi sporą oszczędność czasu i pieniędzy. Dodatkowo trener wewnętrzny doskonale zna i rozumie funkcjonowanie firmy. Dzięki czemu może dokonać precyzyjnego dopasowania zawartości szkolenia do konkretnych potrzeb poszczególnych pracowników.
Trener zewnętrzny okaże się natomiast niezbędny w przypadku, w którym firma nie zatrudnia specjalisty, który mógłby w profesjonalny i wyczerpujący sposób dostarczyć określone szkolenie. Dużą zaletą treningu z osobą z zewnątrz jest jej świeże i nieszablonowe spojrzenie. Może to przynieść ze sobą nowe i ciekawe pomysły.
Szkolenia dla pracowników – rodzaje i charakterystyka
Dzieli się je zazwyczaj na dwa rodzaje: szkolenia dla pracowników z zakresu tak zwanych kompetencji twardych oraz szkolenia szlifujące kompetencje miękkie.
Szkolenia obejmujące kompetencje twarde to treningi, których głównym zadaniem jest poprawa umiejętności technicznych pracownika. Szkolenie z zakresu kompetencji miękkich to z kolei kursy na których pracownicy uczą się skutecznych i efektywnych technik współpracy czy pokojowego rozwiązywania konfliktów.