Strona główna
Praca
Tutaj jesteś

Jak prawidłowo napisać podanie o pracę?

Praca Data publikacji - 9 lipca 2024 Autor - Redakcja mbon.pl
Jak prawidłowo napisać podanie o pracę


Podanie o pracę to pismo składane w przypadku, gdy pracodawca nie prowadzi rekrutacji w danym okresie. Dokument ma zwrócić jego uwagę podczas przyszłego naboru pracowników. Dzięki dostarczeniu podania można zwiększyć swoje szanse na objęcie konkretnego stanowiska. Sprawdź, jak powinno się napisać podanie o pracę.

Kiedy i jak napisać podanie o pracę?

Wystarczy napisać krótkie podanie o pracę, aby dać sygnał potencjalnemu pracodawcy, że jesteśmy zaangażowani w starania o objęcie stanowiska. Porządnie napisane podanie to wiadomość dla przyszłego szefa, że jesteśmy gotowi na wszystkie wyzwania zawodowe. W procesie rekrutacyjnym zwykle wystarcza CV i list motywacyjny. Podanie o pracę to dokument potwierdzający profesjonalizm kandydata. Świadczy o jego poważnym podejściu do obowiązków, które w przyszłości by do niego należały.

W podaniu o pracę kandydat wyraźnie wyraża wolę podjęcia zatrudnienia. Różni się zatem od CV, które jest zbiorem danych na temat kandydata (wiek, umiejętności i doświadczenie). List motywacyjny również pełni inną funkcję niż podanie o pracę – wskazuje powody, dla których kandydat ubiega się o stanowisko. Jak widzisz, klauzula cv 2024 i list motywacyjny mają zwrócić uwagę pracodawcy na zupełnie inne cechy potencjalnego pracownika.

Jakie elementy powinno zawierać podanie o pracę?

  • dane personalne kandydata i jego adres,
  • miejscowość i datę,
  • dane firmy, w której kandydat chce pracować
  • tytuł dokumentu („Podanie o pracę”)
  • treść podania
  • ręczny podpis kandydata (imię i nazwisko)
  •  informacje o załącznikach (CV / list motywacyjny / dyplomy)

Na co uważać, pisząc podanie o pracę?

Podanie o pracę to nie życiorys. Powinno się je zmieścić w maksymalnie pięciu zdaniach. Pracodawca sięga po dokumenty, kierując się określonymi wobec kandydata oczekiwaniami. Chce dowiedzieć się, kto oraz na jakie stanowisko aplikuje. Miejsce na przebieg kariery czy doświadczenie jest w CV oraz liście motywacyjnym, nie w podaniu o pracę. Należy również zwrócić uwagę na przejrzystość oddawanego dokumentu, jego estetykę i poprawność językową.

Niepolecane jest zamieszczanie nieprawdziwych informacji. Po co wymyślać doświadczenie, którego się nie miało lub miejsca, w których się nie pracowało? Prawda po czasie i tak wyjdzie na jaw – każde kłamstwo zostanie zweryfikowane przez współpracowników i pracodawcę. Podawanie nieprawdziwych faktów może cię zgubić, a nie wyróżnić w oczach przyszłego szefa. Jeśli nie masz pewności, jak napisać podanie o pracę, zajrzyj na przykład na Aleo.com.

Podanie o pracę – warto zwrócić na to uwagę!

Podanie o pracę powinno się składać z dwóch części. Pierwsza część musi odnosić się do sedna prośby, a więc zatrudnienia w firmie. Druga powinna zawierać krótkie uzasadnienie z wyjaśnieniem, dlaczego kandydat powinien zostać zatrudniony w danym miejscu. Podanie nie powinno powielać informacji, które są już w CV i liście motywacyjnym.

Nie można zapominać o konieczności używania zwrotów grzecznościowych. W dolnej stopce dokumentu powinna znaleźć się również zgoda na przetwarzanie danych osobowych. Inaczej nie będzie można skontaktować się z kandydatem w celu nawiązania kontaktu w sprawie pracy.

Artykuł sponsorowany

Czy warto być menedżerem

Redakcja mbon.pl

Redakcja naszego portalu to zespół, który z pasją tworzy treści dostosowane do potrzeb naszych czytelników. Skupiamy się na dostarczaniu wartościowych i aktualnych informacji z różnych dziedzin życia.

MOŻE CIĘ RÓWNIEŻ ZAINTERESOWAĆ

Jesteś zainteresowany reklamą?