Zakupy to integralna część naszego życia, a świadomość swoich praw jako konsumenta powinna być istotna nie tylko dla kupujących, ale i sprzedawców. Przedsiębiorca przestrzegający praw przysługujących kupującym nie tylko ma większe zaufanie klientów, ale zmniejsza ryzyko problemów prawnych, które mogą być kosztowne dla działalności.
Czym jest rękojmia?
Na początek warto dowiedzieć się więcej na temat samego pojęcia rękojmia co to i zastanowić się, co oznacza dla konsumenta. Rękojmia to jedno z podstawowych praw konsumentów, które gwarantuje ochronę przed wadami fizycznymi i prawnymi zakupionych produktów. Obejmuje ona sytuacje, w których towar okazuje się wadliwy lub niezgodny z umową. Dotyczy zarówno wad fizycznych, jak i prawnych zakupionego przedmiotu.
Jeśli chodzi o wady fizyczne, mogą to być np. uszkodzenia, wadliwe działanie, niekompletność czy nieodpowiednie parametry techniczne. Wada fizyczna może dotyczyć zarówno samej rzeczy, jak i jej opakowania, instrukcji czy innych elementów wpływających na użytkowanie produktu. W przypadku wad prawnych możemy wymienić sytuacje, w których sprzedawca nie ma prawa do sprzedaży danego towaru, np. z powodu obciążenia go prawem osoby trzeciej.
Prawo do odstąpienia od umowy
W przypadku towarów zakupionych przez internet kupujący ma prawo do odstąpienia od umowy. To istotne uprawnienie konsumentów, które umożliwia im rezygnację z zawartej umowy bez podawania przyczyny. Obejmuje to sytuacje, w których zakupiony produkt okazuje się nieodpowiedni lub nie spełnia oczekiwań kupującego. Konsument ma prawo do odstąpienia od umowy w ciągu 14 dni od daty otrzymania towaru lub jego ostatniej części (w przypadku dostarczenia w kilku częściach).
Prawo do reklamacji
Podobnie, ale nie w ten sam sposób, działa prawo do reklamacji, które umożliwia kupującym zgłoszenie niezgodności zakupionego produktu z umową oraz domaganie się naprawy, wymiany na nowy egzemplarz lub zwrotu pieniędzy. Główną różnicą jest fakt, że konsument wyraża chęć korzystania z produktu, ale w związku z obiektywnie niezależnymi od niego przyczynami, nie ma takiej możliwości.
Konsument ma prawo do reklamacji w ciągu dwóch lat od daty otrzymania towaru. Termin ten może być krótszy w przypadku produktów trwałych lub zdatnych do szybkiego zepsucia.
Sprzedawca ma obowiązek rozpatrzenia reklamacji niezwłocznie, nie później jednak niż w ciągu 14 dni od daty jej złożenia. Doświadczenie uczy, że im szybsza pozytywna odpowiedź, tym kupujący częściej zdecyduje się wrócić i ponownie skorzystać z usług danego sprzedawcy, nawet pomimo początkowych kłopotów, które zmusiły go do zgłoszenia reklamacji.
Prawo do ochrony danych osobowych
To prawo do ochrony jest fundamentalnym prawem każdej osoby, które gwarantuje im kontrolę nad swoimi danymi osobowymi oraz zapewnia odpowiednią ochronę przed ich nieuprawnionym przetwarzaniem. Obejmuje to wszelkie informacje dotyczące zidentyfikowanego lub możliwego do zidentyfikowania człowieka, który powinien mieć zapewnione prawo do prywatności.
Szczególny nacisk kładzie na tę kwestię w ostatnich latach europejskie prawodawstwo, które w kontekście RODO i innych aktów pośrednio lub bezpośrednio łączy się z ochroną danych osobowych, ma niebagatelny wpływ na system prawny w Polsce, a co za tym idzie normy prawne, obowiązujące naszych przedsiębiorców.
Artykuł sponsorowany