XXI wiek to niewątpliwie epoka rozwoju technologicznego i komputeryzacji. Daje to wiele nowych możliwości, zarówno w codziennym życiu, jak i podczas prowadzenia działalności biznesowej. To drugie wydaje się być niezwykle korzystne, ponieważ właśnie dzięki działaniom internetowym każda firma może funkcjonować sprawniej i szybciej. Szczególnie warto zwrócić się ku takim rozwiązaniom jak webinaria, które obecnie są coraz częściej przeprowadzane w każdego rodzaju działalnościach gospodarczych. Webinar co to jest? Jak je przeprowadzać?
Webinar co to jest?
Webinarem lub webinarium nazywamy specjalną formę konferencji internetowej, w której tylko prowadzący mogą się wypowiadać i udostępniać obraz. Uczestnicy takiego spotkania mają natomiast możliwość dokładnego wysłuchania prezentacji prowadzącego, a także porozumiewania się z nim na czacie tekstowym. W trakcie webinarium możliwe jest zarówno wyświetlenie obrazu z kamery komputerowej, jak i udostępnienie widzom swojego ekranu. Chociażby w celu pokazania im prezentacji multimedialnej lub pojedynczego zdjęcia.
Po co przeprowadza się webinaria?
Celów webinarów może być nieskończenie wiele i ogranicza je wyłącznie wyobraźnia organizatorów. Zwykle jednak używa się ich do:
- przeprowadzania szkoleń zawodowych na odległość,
- przekazywania eksperckiej wiedzy,
- promowania konkretnej marki
- przeprowadzania konkursów i transmisji na żywo.
Często też wykorzystuje się je w instytucjach edukacyjnych, zarówno do prowadzenia zdalnych lekcji i prezentacji, jak i przedstawiania projektów edukacyjnych lub egzaminów ustnych. Warto też wspomnieć, że wielu blogerów, biznesmenów, czy też influencerów wykorzystuje webinary jako okazję do odpowiedzenia na wszelkie pytania śledzących ich osób. W końcu w mediach społecznościowych, czy też na stronie internetowej znacznie trudniej jest udzielić odpowiedzi na setki pojawiających się wśród odbiorców pytań. Odpowiednio przeprowadzona konferencja online może pokazać widzom zarówno ekspercką wiedzę organizatorów na dany temat, jak i staranne podejście do prowadzonej działalności.
Jakie są zalety webinarów?
Webinary są przede wszystkim tańsze i wygodniejsze zarówno od stacjonarnych spotkań, jak i klasycznych wideokonferencji. Co więcej, mogą one być organizowane w każdym miejscu z dostępem do internetu. Widzowie mogą je oglądać w dowolnych warunkach. Warto też wspomnieć o tym, że osoby oglądające takie webinaria czują znacznie większy komfort. Między innymi dzięki całkowitej anonimowości jaką zapewnia im ta forma. Jednocześnie mogą aktywnie udzielać się podczas konferencji nawet bez posiadania dobrego mikrofonu, kamerki, czy też szybkiego łącza internetowego.
Czego potrzeba do zorganizowania webinaru?
O ile widzowie webinarów potrzebują jedynie urządzenia z niekoniecznie szybkim łączem internetowym to prowadzący muszą już posiadać znacznie lepsze warunki. Webinar co to jest i co do niego potrzeba? Szybki internet jest podstawą dobrze przeprowadzonej konferencji. Jednak nie można też zapomnieć o dobrej kamerze i mikrofonie, które pozwolą widzom na dokładne zrozumienie wszystkich tematów poruszonych podczas webinaru. Warto też, żeby organizator przygotował dobrze zrobioną prezentację multimedialną. Tak, aby mógł wykorzystać wszystkie zalety, jakie niesie za sobą ta forma wypowiedzi publicznej. Każdy z organizatorów musi też pamiętać o tym, że problemy techniczne zdarzają się nawet w najlepszych warunkach. Często lubią mieć miejsce akurat w trakcie tak ważnych wydarzeń jak webinarium. Dlatego dobrze, żeby mieć pod ręką zapasowy sprzęt. Będzie można z niego kontynuować prowadzenie webinaru lub ewentualnie zaangażować w to drugą osobę. W razie awarii mogłaby ona kontynuować prezentację.