Dlaczego social media marketing nie działa w Twojej firmie? Sprawdź 3 strategie, które przekujesz w sukces!

Marketing społecznościowy zajmuje bardzo ważne miejsce w większości strategii promujących markę. Duża różnorodność platform, łatwość obsługi czy dostępność narzędzi wspierających prowadzenie kampanii marketingowych umożliwiają szybkie dotarcie do docelowych odbiorców i osiągnięcie swoich celów biznesowych. Jednak nie zawsze reklama w mediach społecznościowych przynosi oczekiwany skutek – to, co sprawdziło się u innych przedsiębiorców, nie musi sprawdzić się u Ciebie. Czy warto zatem zrezygnować z tej formy marketingu, jeśli nie przynosi efektów? A może wystarczy zmienić strategię działania? Poznaj 3 skuteczne sposoby na social marketing!

Prowadzenie mediów społecznościowych nie przynosi oczekiwanych rezultatów? Sprawdź, dlaczego tak się dzieje!

W Polsce z mediów społecznościowych korzysta prawie 25 milionów osób – tak wynika z raportu „Digital media 2024”. Co wynika z tak dużej liczebności użytkowników? Przede wszystkim, grupa ta obejmuje właściwie cały przekrój demograficzny naszego kraju. Znajdują się w nim osoby w różnym wieku, wykształceniu, pochodzeniu i statusie majątkowym. Osoby te reprezentują bardzo różne wartości i mają odmienne przyzwyczajenia zakupowe. Ryzyko, że docelowi klienci Twojej firmy nie znajdą się w tej grupie, jest więc minimalne, co czyni media społecznościowe jedną z najskuteczniejszych form przekazu.

Mimo to prowadzenie social media nie daje Ci żadnych efektów? Przepalasz budżety reklamowe, a ruch w witrynie, konwersja i sprzedaż ani drgną?

Przyczyną takiego stanu rzeczy są zwykle błędy komunikacyjne lub strategiczne. Oto przeszkody, które nie pozwalają Ci prowadzić skutecznego social marketingu:

  1. Działasz nie tam, gdzie trzeba. Media społecznościowe to bardzo szerokie pojęcie, które obejmuje mnóstwo platform, takich jak Facebook, Instagram, TikTok czy LinkedIn. Z czasem nastąpiła na nich segmentacja użytkowników i dziś widoczna jest korelacja pomiędzy korzystaniem z konkretnego serwisu a wiekiem, zainteresowaniami czy preferencjami zakupowymi odbiorców. Po prostu pewne grupy użytkowników korzystają tylko konkretnych platform.

  2. Skupiasz się na największych mediach społecznościowych. Rynkowi giganci są przesyceni – marketing społecznościowy prowadzi tam mnóstwo firm, często z tej samej branży. Im większa jest konkurencja, tym trudniej jest się przebić i niestety cierpią na tym firmy z małym budżetem. Nie oznacza to, że prowadzenie mediów społecznościowych jest bezcelowe, ale w wielu przypadkach nie obejdzie się bez wsparcia mniejszych serwisów i stworzenia sieci powiązań, aby klienci mogli łatwiej do Ciebie trafić z innych miejsc w internecie.

  3. Niewłaściwie zarządzasz kontem. To kolejny błąd z bardzo pojemnej kategorii. Może on oznaczać niewłaściwie dobrany język komunikacji, nieatrakcyjną identyfikację wizualną marki, jednostajne treści, brak interakcji z użytkownikami czy brak czegoś, co wyróżniałoby Cię spośród konkurencji.

Czy można naprawić te błędy? Oczywiście, ale samodzielne działanie może być trudne. Musisz pamiętać, że social media marketing to nie tylko kreatywność, ale przede wszystkim żmudna praca z danymi i analizowanie faktów. Przez to niektórzy właściciele firm nawet nie podejmują wysiłku w tym kierunku i w efekcie marnują mnóstwo możliwości. W tym wypadku z pomocą może przyjść agencja social media (np. https://kohai.pl/oferta/social-media-marketing/ ), która albo przeanalizuje Twoją obecność w mediach społecznościowych, opracuje odpowiednią strategię działania, albo – tak jak agencja Kohai – kompleksowo poprowadzi Twoje konta na tych platformach.

3 skuteczne strategie social media marketingu, które zadziałają w Twojej firmie!

Jak już wspomnieliśmy, prowadzenie mediów społecznościowych w dużej mierze opiera się na zbieraniu i analizie danych. Sztuka social marketingu czerpie z socjologii, psychologii, demografii czy statystyki. Jest więc do pewnego stopnia policzalna i pozwala wyłuszczyć strategie działania, które sprawdzają się na każdej platformie, niezależnie od grupy docelowej. Jakie to strategie?

Jakość ponad ilość – sposób na skuteczny social media marketing

Twoi użytkownicy chcą czytać o tym, co ich interesuje i co może w jakiś sposób wpływać na ich życie. Nawet jeśli są to treści luźne, humorystyczne lub tzw. pochłaniacze czasu, dobrze, aby były tworzone w sposób przemyślany, angażujący i profesjonalny. Tego typu marketing buduje reputację marki, a docelowo prowadzi do kluczowego dla każdego biznesu zaufania wśród konsumentów.

Nie działaj przy tym w ciemno i przypadkowo. Zamiast tego, opracuj spójną strategię contentową, która koncentruje się na wartościach Twojej marki i oryginalności. Również w tym przypadku pomoże Ci dobra agencja social media – to profesjonaliści, którzy korzystają z wysokiej jakości narzędzi i potrafią wpasowywać się w trendy.

Pozostań w kontakcie – zaangażowana publiczność to zyskowna publiczność

Zaangażowanie w działalność Twojej marki bezpośrednio przyczynia się do zwiększenia liczby klientów przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów ich pozyskania. Klient, który poczuje się częścią społeczności, z dużym prawdopodobieństwem nie skorzysta z usług konkurencji, a dodatkowo poleci Twoje produkty lub usługi innym.

Co możesz zrobić, aby zachęcić użytkowników do podejmowania korzystnych dla Ciebie akcji? Zachęcaj do dzielenia się opublikowaną treścią i regularnie udostępniaj treści swoich klientów – recenzje, zdjęcia, oceny produktów. Możesz też tworzyć konkursy na najlepsze posty. Spraw, aby Twoi klienci poczuli się ważni!

Dobrym sposobem na budowanie społeczności wokół swojej marki jest też publikacja treści interaktywnych – quizów, konkursów, ankiet, relacji na żywo. Nie zapominaj też o regularnym i szybkim odpowiadaniu na komentarze czy prywatne wiadomości użytkowników.

Postaw na konsekwencję w działaniu!

Spójny wizerunek marki na wszystkich platformach społecznościowych pomoże Ci zwiększyć jej widoczność i rozpoznawalność. Dodatkowo sprawi, że Twoja firma wyda się godna zaufania i będzie wzbudzała autorytet. Misz-masz językowy, publikowanie treści o rozbieżnym wydźwięku pod względem wartości, nieregularność publikacji – to wszystko sprawia, że prowadzenie mediów społecznościowych w Twoim wydaniu wydaje się nieprofesjonalne. Sam nie chciałbyś skorzystać z usług takiej firmy, prawda?

Jeśli chcesz przyciągnąć swoich klientów, zachowaj taki sam styl marki na wszystkich platformach, zadbaj o jednolite komunikaty językowe i publikuj nowe treści o stałych porach. Nie bój się jednak niewielkich eksperymentów – to umiejętność adaptacji czasami decyduje o być albo nie być Twojej firmy. Śledź pojawiające się w mediach społecznościowych trendy i od czasu do czasu przeprowadzaj testy, aby określić skuteczność nowych strategii. Większość użytkowników internetu lubi stabilizację, ale nie stagnację i nudę.

To tylko 3 proste, ale bardzo skuteczne kroki. Nie są to oczywiście wszystkie skuteczne strategie social marketingu. Pozwolą Ci one jednak stworzyć podwaliny pod prawdziwie efektywne prowadzenie mediów społecznościowych, a nawet wyznaczanie trendów. Platformy społecznościowe to naprawdę przydatne narzędzia biznesowe – trzeba tylko wiedzieć, jak ich używać.

Artykuł sponsorowany

Redakcja mbon.pl